Despre acest bar(B)log


Acest bar(B)log Ursesc, dedicat este modelismului static... dar si unor alte, felurite mormaieli ...

Proiectele Ursului Grizzlea :

vineri, 15 iulie 2011

''IN THE MOOD'', Sherman M4A1(76)W, 1/48 (Ep.1)

Episodul 1


Dintre atat de multele si variatele versiuni de Sherman, M4A1(76)W este ( in afara de britanicele Firefly-uri ) poate cel mai aratos....

  
Proiectul acesta va fi unul mult mai complex decat unul bazat pe montarea unui kit de Sherman, mai mult sau mai putin ''din cutie''...  deoarece va implica un mixaj destul de stufos, realizat din piese provenite de la diverse kituri, piese de corectie din rasina, seturi de supradetaliere din fotoincizie, metal, rasina… si oarece munca de conversie si de rafinare a detaliilor, executata in limita puterilor Ursesti. 
Ca un plus (pentru Urs), este in SINGURA SCARA ADEVARATA, bineinteles. Adica 1/48.
Nu numai atat, dar io voi reprezenta o versiune "very early", din primul lot de productie de la PSC, din ianuarie '44. Ba chiar unul din cele 130 de bucati care au debutat operational in Normandia, in iulie '44, cu ocazia operatiunii COBRA. 



M4A1(76)W, este primul Sherman operational din "noua generatie", caracterizata de o serie importanta de optimizari fata de familia "clasica" a variantelor de M4.

Este ultimul care a folosit o coca superioara turnata in intregime, DAR, spre deosebire de inaintasul sau M4A1(75), aceasta are partea frontala inclinata la doar 47 de grade, fata de 56 la vechile modele. S-a obtinut astfel o balistica mai buna prin micsorarea protuberantelor pentru driver si co-driver si un volum interior mai mare, pentru echipaj.
Trapele frontale au fost deasemenea marite iar axa lor de deschidere a capatat o orientare oblica.
Este deasemenea ultimul si SINGURUL model echipat cu turela T23(76mm), inca motorizat cu radialul de 9 cilindrii racit cu aer, produs de Continental.
Este primul echipat cu noua turela "T23", armata cu tunul M1A1 ( apoi M1A1c si M1A2 ) de 76mm. Acesta avea fata de clasicul M1 ( multirol ) de 75mm, capabilitati anti-tanc mult superioare.
Deasemenea este primul model in care sunt instalate noile chesoane de munitie "umede", in podea, sub cosul turelei.
La modelele anterioare, chesoanele "uscate" erau montate in lateral, pe sponsoanele de deasupra senilelor, fiind astfel expuse si vulnerabile. Aceasta este cauza aparitiei binecunoscutelor blindaje suplimentare "aplicate", in dreptul respectivelor chesoane.
Problema a cunoscut o rezolvare radicala prin introducerea chesoanelor "umede", munitia fiind scufundata intr-un amestec de apa si glicol. De acolo si litera "W" in denominatie. Adica "wet".




In plus, aceast lot "very early", are o serie de caracteristici proprii, care-l diferentiaza de celalalte subvariante.
- Foloseste inca varianta intermediara de boghiuri D47527, cu brat orizontal C100334 si distantier ridicator ( pillow block ) pentru rola de retur. Toate subvariantele ulterioare vor fi echipate cu boghiuri cu brat inclinat C100823.
- Extractorul de fum frontal, dintre trape, nu are carcasa de protectie.
- Turela T23 "timpurie", cu trapa incarcatorului mare si rotunda D94598, care-l echipeaza... este o varianta extrem de rara si de "initiala" turnata la USC. Se caracterizeaza ( pe langa unele amanunte mai subtile ), prin lipsa domului blindat al extractorului de fum plasat in spate, prezent la toate subvariantele ulterioare.
- Tunul M1A1 este o varianta de productie "initiala", fara filet exterior la gura ( pentru viitoarele frane de recul ). Deci si fara manson de protectie al filetului.


Turela T23 produsa de USC
  
Pentru o mai buna ilustrare, postez mai jos doua pagini din "BIBLIE" :




Istoria acestor 130 de "very early" M4A1(76)W, este destul de ciudata.
Au sosit in Anglia, in vederea invaziei, de la inceputul lui aprilie '44. Responsabilii cu inzestrarea au organizat o demonstratie pentru comandantii diviziilor blindate la care a participat si Patton.
Incredibil, dar... comandantii diviziilor blindate, pur si simplu NU LE-AU DORIT, fiind foarte multumiti de Shermanurile M4 si M4A1, armate cu tunul multirol de 75mm.
Motivul a fost dublu. In primul rand, experienta de pana atunci le-a aratat ca duelurile intre blindate reprezinta un procent infim din viata operationala a unei mari unitati, principala lor misiune fiind sprijinul infanteriei proprii si zdrobirea celei inamice.
Iar aici, tunul de 75mm excela, fiind dotat cu munitie exploziva si brizanta extrem de performanta. Iar capabilitaiile lui antitanc erau mai mult decat suficiente ca sa penetreze blindatele teutone intalnite majoritar pana atunci, in special Pz.IV si StuG.III, echipamentul standard in diviziile teutone. Iar de micul numar de Tigrii din batalioanele independente, se ocupau unitatile de distrugatoare de tancuri. Cu Pantherul, in urma experientei din Italia, au facut gresala sa-l considere tot UN TANC GREU, avand acelasi regim cu Tigrii...
Tunul de 76mm, era net superior anti-tanc, dar munitia lui exploziva era mult mai putin puternica si eficienta.
In al doilea rand, generalii au afirmat ca-i prea tarziu ca sa-si disturbe echipajele cu antrenamentele pentru noul model...
Problema a fost ca, in Normandia, aproape jumatate din efectivul STANDARD al diviziilor blindate teutone a fost reprezentat de Panther ! Iar asta a venit ca un dus rece, asa ca generalii au inceput sa ceara raspicat noile Sherman cu tun de 76...


M4A1(76) timpuriu, cu turela T23 produsa la USC

Chestiunea a devenit acuta, in pregatirea operatiunii Cobra, dar datorita atitudinii din aprilie, din US nu mai fusesera aduse in Anglia alte 76-uri suplimentare... iar in depozite se gaseau doar cele 130 din aprilie...
Acestea au fost impartite in mod egal, intre diviziile 2 si 3, cate 52 de bucati... iar restul au fost tinute in rezerva sau alocate in numar mic, batalioanelor independente. 

Inmatricularile tipice diviziilor 2 si 3 in timpul operatiunii Cobra, sunt atractive pentru ca, pe langa marile simboluri de recunoastere rapida de pe turela ( "speed numbers"), partial obliterate la unele tancuri, asa-zis plictisitorul olive drab este asezonat cu largi benzi de camuflaj de culoare neagra.


  
Pentru acest proiect am ales o inmatriculare speciala, anume "IN THE MOOD", tancul Sergentului Lafayette Pool.

Este speciala, pentru ca respectivul sergent, a fost pur si simplu un MARE AS, un tip de o modestie si o bravura exemplara ! Suficient de mare ca sa fie liderul de necontestat ca scor al Diviziei a 3-a, in campania Europeana... Unii zic ca a fost MULT MAI MULT decat atat...
Nu va mirati, nu numai teutonii au avut baieti care au acumulat scoruri mari... doar ca NUMAI despre acestia, se bate peste tot si la nesfarsit apa in piua.
Dar, pentru ca sper ca v-am facut suficient de curiosi, va las sa descoperiti singuri cateva chestii surprinzatoare despre bravul nostru sergent, cetind oleaca din sectiunea dedicata special lui, in situl oficial al Diviziei a 3-a Blindate : 


http://www.3ad.com/history/wwll/pool.lafayette.htm 

Mai jos, postez singurele fotografii pe care am reusit sa le agonisesc, legate de acest subiect:




L.Pool 1949

L.Pool 1969


******************************************************************

Daca in "odioasa scara" si chiar si in braillescale, odiseea shermanista este una placuta datorita varietatii, abundentei si mai ales calitatii din ultimul timp al kiturilor disponibile... in 1/48 lucrurile nu stau tocmai roz.
Adevar va zic io voua... din pacate, un proiect shermanist in UNICA SCARA ADEVARATA, poate fi de multe ori un exercitiu al cerbiciei si al dansului pe muchie de cutit.

Am plecat in acest proiect de la un kit editat relativ recent de chinezii de la HobbyBoss. Dar... ca si oricare din cele CINCI kituri shermaniste HB, acesta este castrat de erori stupide de forme.
In special lateralele de la coca superioara si forma scutului tunului ( si al tunului ) sunt total aiurea. Mai sunt mici probleme pe ici pe colo, dar remediabile cu ceva grija...
Aveti aici, o excelenta recenzie :


http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/48/hobbyboss/hb84801.htm 

Deoarcece kiturile HB au partile lor forte, cum ar fi sasiurile, boghiurile si detaliile, pe baza chinezeasca am asezat niste superbe rasini care corecteaza principalele erori. Adica corpul superior si turela.
Din pacate, producatorul rasinilor ( IRON DIVISION ) a disparut de pe firmamentul pasoptist, iar nenea Bob Batdorf, cel care a executat masterele, in acest moment s-a relansat ca mastermaker freelancer si... a facut si un sit dedicat SINGUREI SCARI ADEVARATE :


T.O.T.S. 48 

Aici sunt doua foarte bune recenzii, ale respectivelor piese din rasina :

http://www.toadmanstankpictures.com/m4a1wet_review.htm 

http://www.toadmanstankpictures.com/iron_division_t23_turret_review.htm 

Pentru ca sunt excelente, stirenoase si link&lenght, am optat pentru senilele T48 de la Tamiya, dimpreuna cu rotile tractoare si capacele etajului final al transmisiei. Deasemenea, tot de acolo am canibalizat si filtrele VORTOX, basca alte cateva maruntisuri.
Am suplimentat reteta prajiturii cu un set de PE-uri dedicate si un M2HB de la Hauler:


HLX 48165 

HLX 48195 

Si drept mot si cireasa, sau muc si sfarc, de la GASOLINE a venit o minunata teava de tun si un incantator echipaj al carui master a fost sculptat de Manel Arin:





 ************************************************************************

2 comentarii:

  1. Am comandat kitul 1/72 de la Dragon pentru "In the mood". Il astept cu nerabdare ca sa-l intovarasesc cu fratele pasoptist :-) Am remarcat cu bucurie activitatea din sectiunea shermanistica de pe cartula, pot spune ca si asta m-a motivat.
    Salutam cu respect!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma bucur, ai facut o buna alegere !

    Atentie, kitul are unele inexactitati, daca vrei sa reprezinti tancul lui L.Pool (lotul initial de productie, cu turela USC).
    Deasemenea, decalurile sunt incomplete, lipsesc marcajele tactice si matricolele unitatii, plasate pe carcasa diferentialului si pe suprafata din spate de la coca superioara.
    Informatii tehnico-istorice suficiente pentru proiectul tau, gasesti chiar in acest topic.

    Sper ca ai sa-ti prezinti proiectul si in subforumul cartulez dedicat... nu numai "pe alte meleaguri"...
    Ursul te asteapta cu mult drag si cu mult interes !

    RăspundețiȘtergere