Despre acest bar(B)log


Acest bar(B)log Ursesc, dedicat este modelismului static... dar si unor alte, felurite mormaieli ...

Proiectele Ursului Grizzlea :

luni, 18 iulie 2011

"HANNIBAL", Sherman M4A1(75), 1/48 (Ep.1)

Episodul 1

Acest proiect, are ca scop final, reprezentarea unui Sherman M4A1(75) timpuriu, folosind (mai mult sau mai putin) ce ofera Tamiya in kitul " 32523 M4A1 Sherman ", in minunata scara 1/48.
In acelasi timp, desi detin aproape tot ce se poate detine in materie de seturi de supradetaliere pentru Sherman in aceasta scara, am decis ca la acest proiect… sa incerc sa adaug cat mai multe detalii suplimentare posibil, in special pe calea mai spinoasa si partial uitata, dar foarte interesanta, a ‘’scratch-building’’-ului. 



Modelistic vorbind, odata cu explozia din ultimii ani a scarii 1/48 la blindate, teoretic Shermanul este civillizat reprezentat, cu numai putin de 8 kituri de varinate/subvariante diferite. Trei de la Tamiya (plus vanatorul de tancuri M10) si cinci de la HobbyBoss.
Din pacate, lucrurile nu sunt asa roze cum par... TOATE cele cinci kituri HobbyBoss, au erori GRAVE si MONSTRUOASE de forme (cel putin pentru un Shermano-maniac), dar au detalii si subansamble mai fine si mai frumoase decat cele Tamiya, plus o gramada de piese optionale si accesorii, basca oleaca de fotoincizii. Senilele sunt mizerabile si viniloase, deci cam inutilizabile.
Cele Tamiya, desi ceva mai putin detaliate si accesorizate, sunt in general corecte... cu unele probleme totusi, in cazul celui de M4 si Firefly Ic. Au in plus niste superbe senile din stiren link&lenght, cu segmente & patine separate. Din pacate, in toate cele patru kituri Tamiya, senilele sunt de tipul T48 cu sevron de cauciuc. Iar varietatea tipurilor de senila folosite pe Sherman, este MULT mai mare... Cel mai oribil aspect al kiturilor Tamiya, este reprezent de sasiu, care este metalic si SUBDETALIAT dramatic : 
 



 Dintre kiturile Tamiya, cel de M4A1(75) este cel mai fain si mai lipsit de erori, cu cele mai multe piese optionale si cu lotul uneltelor de bord, dat ca piese separate, nu ca la celalalte.
Acest kit ofera doua tipuri de galeti, doua tipuri de roti intinzatoare, trei tipuri de roti motoare, doua tipuri de montant/scut (rotor shield/gun shield) pentru tun (M34 si M34A1), blindaje aplicate optionale si doua tipuri de carcasa pentru diferential/transmisie ( modelul E6480 din trei piese si modelul timpuriu si rotunjit, dintr-o singura bucata, E4186 ).
  As zice ca este all-in-all, din cutie, cel mai bun kit de Sherman din CELE OPT, existente in 1/48.
Aici aveti o excelenta recenzie a acestui kit, pe care ma voi baza in proiectul meu:


http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/48/tamiya/tam32523.htm 

As adauga la cele spuse ca, nu este CEL MAI BUN din cele opt kituri existente ( 5 de la HB si 3 de la Tamiya, fara a socoti aici si kitul de M10TD )... ci este de fapt SINGURUL care, montat direct din cutie, are ca rezultat un model relativ corect si lipsit de erori importante. Din pacate, TOATE cele cinci kituri HobbyBoss au erori MAJORE, iar celalalt kit Tamiyot, cel de M4 (deci si cel de Firefly 1C), are si el partea lui de probleme destul de spinoase.
In recenzia facuta de Terry Ashley kitului Tamiya, se mentioneaza o eroare a corpului blindat, in parte din spate. Anume "rigola Grizzly" (Grizzly groove), practic o adancitura in partea centrala din spate a corpului superior, in spatele trapei motorului, destinata colectarii si scurgerii apei.
Este adevarat ca aceasta este o caracteristica a tancurilor canadiene "RAM" si "Grizzly" construite in licenta dupa M4A1, de firma "Montreal Locomotive Works".
DAR, aceasta era un subsudiar al marii turnatorii americane "General Steel Casting" care producea coca turnata si pentru producatorii americani de M4A1. Asa ca, cel putin 1000 de bucati din productia de M4A1(75), au avut aceasta "rigola Grizzly" !
Este adevarat, mai mult sub-subvariantele timpurii. Subiectul proiectului meu, posibil sa nu o fi avut-o, desi este cu siguranta o subvarianta destul de timpurie… dar despre asta mai tarziu…
 Mai jos "rigola Grizzly" intr-un desen oficial de fabrica de la "General Steel" (reprodus din BIBLIE), cat si in realitate pe un M4A1(75) dintr-un muzeu frantzuzesc:
 



***********************************************************

Acum, s-ar cuveni sa zic cate ceva despre Sherman in general...
Dar, sa sintetizez chestiunea intr-o singura postare, este un lucru IMPOSIBIL.
Pe acest subiect s-au scris mormane de carti, care de care mai documentate. Studiul acestei masinarii este un hobby in sine, deoarece ajungi sa intelegi CATE CEVA despre vastitatea subiectului abia dupe ceva vreme. De fapt, adevaratii cunoscatori recunosc ca, niciodata nu poti sa ajungi sa STII TOTUL despre Sherman. O zicala a lumii shermanomaniacilor ar fi aceea ca, despre Sherman "NEVER SAY NEVER" !

Despre acest tanc in general, ar trebui facut un topic separat, sau un mare si stufos articol de sine statator... doar pentru a schita in linii mari si tuse groase, cate ceva din istoria lui.
Poate ca, f'odata am sa ma inham la aceasta corvoada... Pana atunci, sfatuiesc pe cei interesati sa citeasca tot ce le pica in mana despre subiect. Pornind de la subtirica dar bine scrisa "In Action" si pana la monumentala BIBLIE, adica "SHERMAN. A history of the American Medium Tank" scrisa de Sf.Apostol R.P.HUNNICUTT.

Sherman a fost produs intr-un numar ENORM de exemplare, depasind DE DEPARTE productia tuturor blindatelor teutone luate la un loc, par'egzamplu. Numai aceasta subvarianta a unei variante, adica M4A1(75)"dry" pe care pohtesc io sa-l modelesc, a fost produs in nu mai putin de 6.281 de exemplare de trei firme diferite:
- Lima Locomotive Works: 1655
- Pacific Car & Foundry: 926
- Pressed Steel Car : 3700

Principala lui caracteristica este ca are coca superioara (corpul blindat) turnata, in varianta "timpurie", cu botul inclinat la 56 de grade si buncarele de munitie aflate pe sponsoanele de deasupra senilelor, "uscate", adica nescufundate in lichid ignifug.
Variantele tarzii aveau botul inclinat la 47 de grade, cu trapele din fata mari si oblice, iar buncarele de munitie erau repozitionate pe fundul sasiului, scufundate in lichid ignifug, de unde apelativul de "wet".
M4A1, atat cele "dry" cat si cele "wet" aveau in comun cu M4 (varianta la care coca superioara era construita din placi sudate), acelasi sasiu, deci ACELASI MOTOR. Amintesc in treacat faptul ca au existat patru motorizari diferite pentru Sherman, de unde a rezultat patru mari FAMILII de variante, adica M4/M4A1, M4A2, M4A3, M4A4.
M4 si M4A1 aveau un motor pe benzina, cu noua cilindrii in stea, derivat dintr-un motor de aviatie Wright&Cyclone.
A fost construit in licenta de Continental si s-a numit R-975 Whirlwind.

M4A1 "dry" a fost echipat cu turela pentru tunul de 75mm, in variantele ei timpurii, asa numite "low bustle". Adica partea in surplomba de la spate, care continea echipamentul radio, avea partea de jos la nivelul corpului blindat, iar partea de sus lasata intr-un unghi pronuntat. Cele mai tarzii aveau acest "bust" mai ridicat si se numeau "high bustle", dar nu au echipat niciodata aceasta subvarianta de M4A1.
In cadrul fiecarei subvariante, erau "sub-sub variante", in functie de data de productie si de diverse alte caracteristici, cum ar fi tipul carcasei transmisiei, tipul suportului si scutului tunului, sub-tipul boghiurilor/galetilor/rotii motore/rotii de intindere... etc... etc... etc... etc... etc...
 Pentru o oarecare mai buna intelegere a chestiilor pe care le insir io acilea pentru voi, postez mai jos un desen in scara a acestei variante, care provine din BIBLIE.

Totusi, in desenul de mai jos, este vorba mai degraba de o subvarianta dintr-un lot de productie mediu-tarziu, subiectul acestui proiect reprezinta o subvarianta mai timpurie, cu destul de multe subansamble diferite :



                                      ( Cititi Episodul 2 )
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu