Despre acest bar(B)log


Acest bar(B)log Ursesc, dedicat este modelismului static... dar si unor alte, felurite mormaieli ...

Proiectele Ursului Grizzlea :

joi, 14 iulie 2011

''BIG JOHN'', Sherman M4A1(75), 1/72 (Ep.1)


Episodul 1


Tema acestui proiect, ar fi sa reproduc in 1/72, un Sherman ale carui caracteristici sa fie cat mai aproape de un M4A1(75) dintr-un lot de productie ''mediu-timpuriu'', de la inceputul lui '43.


Acest lucru nu este posibil montand pur si simplu unul din multele kituri Dragon, nici unul dintre ele nu ofera ’’din cutie’’, optiunea pentru aceasta varianta. Este nevoie de o oarecare munca de conversie si de componente provenite de la mai multe kituri. Dar, despre asta mai tarziu.


Pentru acest proiect, mi s-a parut potrivita inmatricularea ’’BIG JOHN”, apartinand unui ''as'' american, capitanul John Krebs, comandantul companiei B din batalionul bindat independent 760, activ in teatrul de operatiuni Italian, in 1944 :




Profilul lui S.Zaloga este clar inspirat (in opinia mea) dupa fotografia tancului B-13, imaginea fiind realizata in 14 mai 1944, dupa eliberarea orasului Formia :




 Din fericire, am mai gasit o fotografie interesanta, din fata, a unei coloane din batalionul 760.
Aceasta ne completeaza informatia despre marcajele specifice batalionului, demonstreaza consistenta caracteristicilor similare ale tancurilor batalionului… si arata ca acestea sunt din lotul de productie ''mediu-timpuriu'' :
- Scutul tunului (rotor shield), are ’’urechi’’ de protectie laterale.
- Mitralera coaxiala, are micul scut de protectie montat.
- Apare blindajul aplicat, pe ’’obrazul’’ drept al turelei.






Cum spuneam, din cutie, niciun kit Dragon nu acopera aceasta varianta.
Cel mai aproape este acest kit, care reprezinta un M4A1(75) late production :


http://www.172shermans.com/kitreviews/Dragon/M4A1_Normandyprev.htm


Principala problema, este carcasa diferentialului, kitul fiind echipat (in mod corect) cu modelul intermediar, rotunjit, dintr-o piesa. Adica E4186.
BIG JOHN, fiind un early/middle production, era echipat cu modelul E6480 de carcasa a diferentialului, din trei piese asamblate intre ele cu ajutorul a doua flanse cu bolturi.
Din acest motiv, carcasa diferentialului E6480 din trei piese, trebuie procurata de la alt kit Dragon. Aceasta poate fi gasita in mai multe kituri, DAR cea mai frumoasa si corecta se gaseste in cutia de Sherman Mk.III, adica un M4A2 cu motor diesel :


http://www.172shermans.com/kitreviews/Dragon/M4A2_ShermanIIIprev.htm 


Din pacate… lucrurile nu-s chiar simple… piesele nu pot fi schimbate pur si simplu intre ele.
Datorita felului stupid in care au inginerit chinezii aceste kituri, lateralele carcaselor (impreuna cu etajul final al transmisiei si butucii rotilor tractoare), sunt turnate solidar cu sasiul. Iar aceste laterale DIFERA in forme si dimensiuni, DESI NU AR TREBUI. Pe cele de la kitul M4A1(75) se potrivesc DOAR carcasele dintr-o piesa, ori modelul rotunjit E4186, ori cel ascutit (si final) E8543 ’’Mary Ann’’.
Pe lateralele din kitul de Sherman Mk.III, se potrivesc DOAR carcasele E6480 din trei piese.
De observat ca, la acestea, capacele transmisiei SUNT CORECTE in forme si dimensiuni, la cele dedicate pentru carcasele dintr-o bucata, capacele transmisiei sunt SUBDIMENSIONATE.
In conluzie, pentru a schimba carcasa diferentialului cu modelul din trei piese, este nevoie de ceva chirurgie plasticoasa. Lateralele carcaselor trebuie decupate cu mare atentie de la ambele kituri, schimbate intre ele si re-atasate cu aceeasi mare grija, in special pentru alinierea in plan vertical si orizontal.
Deoarece am in plan o conversie pe M4A2 care implica o carcasa a diferentialului dintr-o piesa, n-am avut nicio ezitare in a taia sasiurile ambelor kituri.


Chirurgia necesara transplantului carcasei diferentialului a reusit multumitor, pacientul traieste si este intr-o forma rezonabil de buna :




L-am texturat oleaca, pentru efectul de fuziune, doar cu nitrodiluant. La aceasta scara, am considerat ca Surfacer 500, nu este neaparat necesar :
 




Sasiul este practic terminat, toate componentele placii din spate (mecanismele rotilor intinzatoare, filtrele VORTOX, protectiile filtrelor si tevile de esapament) sunt la locul lor :




De observat cum au fost modificate mecanismele rotilor intinzatoare (apropo, chiar si in instructiunile kitului, deoarece au fost proiectate gresit, sunt prezentate ERONAT... cu fundul in sus...) :




Mai jos, se poate vedea o imagine comparativa, intre configuratia kitului DIN CUTIE ( carcasa diferentialului E4186 ''rotunjit'') si configuratia obtinuta dupa transplant (carcasa diferentialului E6480 ''din trei piese''). De remarcat forma TOTAL diferita a lateralelor si mai ales a capacelor etajului final al transmisiei :


                                                            ********************************

O a doua problema spinoasa in modelirea lui BIG JOHN, o reprezinta galetii.
Din fotografii, este evidenta echiparea acestuia cu versiunea turnata, cu ’’spite’’.
Din pacate Dragon nu ofera aceasta versiune, in majoritatea kiturilor, este prezenta DOAR versiunea plina, stantata. Problema se complica si mai mult, deoarece chinezii, in marea lor intelepciune, au turnat galetii MONOBLOC, impreuna cu ansamblul bratelor oscilante din spate. Deci pentru a fi inlocuiti, este nevoie din nou de ceva chirurgie.
Iata un articol, despre toate suspensiile VVSS, in 1/72 : 


http://www.172shermans.com/VVSScompare.htm 


Un set frumos de galeti ''cu spite'', am canibalizat din acest kit Trumpeter, care-i ofera ca si piese optionale : 


http://www.172shermans.com/kitreviews/Trumpeter/M4A1_76prev.htm 


 Studiind problema inlocuirii galetilor, am realizat ca decuparea acestora este relativ dificila, daca doresc sa nu distrug NICI bratele oscilante, NICI galetii Dragonezi… frumosi si utili pentru un eventual alt proiect.
Deoarece aveam deja montat (si detaliat) un set de boghiuri Dragoneze :




 …am ajuns la concluzia ca decuparea galetilor este mult mai facila si mai sigura, de pe boghiurile deja asamblate, deoarece rigiditatea bratelor oscilante este mult mai mare. Iar apoi, alinierea noilor galeti, mult mai precisa.
Procedura chirurgicala destinata transplantului galetilor ''cu spite'', a dat ceva rezultate !
Galetii Dragonezi inlocuiti... pot fi, chiar recuperabili : 




Am profitat de conjunctura si am mai subtiat oleaca patina de retur.
Cele sapte bolturi (patru la patina si trei sub carcasa bogiului) erau deja adaugati din etapa anterioara, dar am dat si cele patru gauri destinate montarii (la nevoie), al bratului rolei de retur in partea opusa. Boghiurile suspensiei VVSS, nu erau dedicate pentru partea dreapta sau stanga a tancului. Pur si simplu se asambla bratul rolei de retur, in sensul normal laturii pe care se monta boghiul .
Procedura necesara convertirii boghiurilor, necesita ceva migala, dar rezultatul merita efortul depus :




Conversia tuturor celor sase boghiuri a ajuns la o concluzie relativ multumitoare :




 Transplantul galetilor ''cu spite'' a meritat din plin, caci, pacientul s-a ridicat pe propriile-i picioare :




                                                                *****************


In aceasta etapa, m-am ocupat de corectarea unor mici erori prezente la coca superioara. Adaugand si unele detalii in plus.
 Principala eroare savarsita de CAD-istul chinezodragonez, o reprezinta lipsa cu desavarsire a busonului rezervorului din stanga ( 2 ). Am rezolvat problema, prelevand unul de pe coca unui M10, de la firma Extra-Tech ( 1 ).
 Un alt neajuns corectat, a fost plasarea eronata a lampilor de pozitie din spate (si a protectiilor lor). Pe kitul nemodificat (dreapta), se observa gaurile pentru montarea lor, care sunt cu cel putin 1,5mm prea in fata ( 4 ). Acestea au fost colmatate, apoi am practicat altele in locul cuvenit... respectivele lampi de pozitie trebuie sa se alinieze oarecum, cu muchia din spate a corpului superior ( 3 ):




Coca superioara, are la spate alte doua elemente uitate de chinezi. Anume, suporturile pe care se monteaza aripile para-noroi.
Nu pare mare lucru... dar, daca va uitati la fotografiile obiectului real, prezenta lor da caracterul si linia acestui tip de Sherman, vazut din spate. Deci, am purces la fabricarea lor, din foaie stirenoasa de 0,34mm :




Am mai adaugat unele detalii, cum ar fi balamalele capacului blindat al prizei de aer a motorului... si bolturile de fixare ale celor doua ventilatoare extractoare de fum :




Am montat si aripile din fata... dar aici m-am lovit de o noua problema, relativ spinoasa...
Lateralele lor (spre carcasa diferentialului), nu se potrivesc DELOC cu noua carcasa ''din trei piese'' E6480, ele fiind proiectate de chinezi sa se potriveasca exclusiv cu cea oferita de kit (E4186). Aceste laterale trebuie frezate si, altele noi reconstruite din foaie stirenoasa de 0,24mm. Forma fiind relativ complexa, operatiunea nu este una extrem de simpla :




 Dar, molcom si Urseste, am rezolvat intrucatva si chestiunea contraaripilor din fata :




Mai trebuie adaugate niste elemente de ranforsare verticala, intre bridele de pe carcasa diferentialului si contraaripi. Le voi adauga la final, atunci cand coca superioara va fi montata definitiv, pe sasiu :






Privind acum aceste fotografii macro, ma gandesc ca ar fi trebuit sa fac bridele de pe carcasa diferentialului, cu o fractiune de milimetru mai subtiri... ma rog, Ursul nu le va mai reface, va trebui sa se multumeasca cu ele asa, mai grosolane...
In schimb, foaia stirenoasa de 0,24mm, are o aparenta rezonabil de ''subtiratica'' si... in scara :




                                                                 *******************



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu