Despre acest bar(B)log


Acest bar(B)log Ursesc, dedicat este modelismului static... dar si unor alte, felurite mormaieli ...

Proiectele Ursului Grizzlea :

joi, 29 decembrie 2011

"HOUSTON-KID II", Sherman M4A3(105)VVSS, 1:48 (Ep.1)


Episodul 1



Un tanc armat cu obuzierul de 105mm, a fost dorit in mod deosebit, datorita doctrinei yankee conform careia unitatile de blindate trebuiau sa fie un sprijin NEMIJLOCIT al infanteriei in angajarea si ruperea frontului inamic, diviziile blindate preluand apoi vechea sarcina a cavaleriei in penetrarea si exploatarea breselor existente. Tancurile armate cu obuzierul de 105mm, au fost atribuite in dotarea unui batalion blindat, cate trei (un pluton) la nivelul companiei de comandament al batalionului, apoi suplimentar, cate unul la nivelul fiecarui pluton de comandament al fiecareia din cele trei companii de tacuri medii, din componenta batalionului.

Obuzierul M2A1/105mm care a echipat aceste tancuri este o adaptare (constructiv, relativ radicala) a arhicunoscutului si extrem de fiabilului obuzier M4/105mm ce a echipat armata US, pana in timpul razboiului din Vietnam. Acest obuzier reproiectat pentru tancuri, a fost montat in noile turele de 75mm ''high bustle'', turele adaptate la randul lor pentru noua coca superioara sudata cu placa frontala la 47 de grade si trape frontale mari, cu orientare oblica fata de axa de simetrie.
Aceasta conversie a fost aplicata pe DOUA tipuri diferite de sasiu, cu DOUA motorizari complet diferite, adica M4 (motor in stea cu 9 cilindrii, Continental R975) si M4A3 (motor cu 8 cilindrii in V, Ford GAA). Exterior, desi jumatatea din fata a corpului blindat si turela sunt identice, partea din spate de la coca superioara cu puntea motorului si placa din spate a sasiului sunt COMPLET DIFERITE ! Pentru o exemplificare vizuala, mai jos sunt cateva pagini din BIBLIA lui Hunnicutt :








Desi cele doua variante de Sherman/105mm par asemanatoare, diferentele dintre ele ar trebui sa fie imediat vizibile ochilor acelora catusi de putin cunoscatori, in cele ale nesfarsitei jungle Shermaniste.

In cazul unui M4(105), daca placa din spate a sasiului nu poate fi imediat observata, atunci puntea motorului cu toate caracteristicile motorizarii in stea, inclusiv cele doua capace cu ventilatie ale compartimentelor pentru ‘’grouser’’-i, ofera o imediata identificarea pozitiva. Deasemenea, unghiul placii din spate de la coca superioara, este MULT MAI PUTIN INCLINAT decat cel de la coca superioara a unui M4A3 !

Iata o foarte buna fotografie, care ilustreaza in cel mai vizual mod, aceste diferente. In prim-plan avem un M4(105), iar tancul din fundal, este un M4A3(75)’’early’’. Se pot observa cu usurinta, diferentele evidente ale puntilor motoarelor si ale unghiului placii din spate, de la coca superioara :



Productia la M4(105) a inceput in februarie 1944 si s-a terminat in martie 1945.

Au fost produse 800 de bucati cu suspensie VVSS si 841 de bucati echipate cu suspensie HVSS.

Productia la M4A3(105) a inceput abia in mai 1944, pana in septembrie 1944, producandu-se DOAR 500 de bucati cu suspensie VVSS.

Apoi, din sept.’44 pana in iunie 1945, au fost produse nu mai putin de 2539 de bucati, cu suspensie HVSS !

DIN ACEST MOTIV, primele 105-uri care au ajuns in dotarea operativa din Europa, au fost M4(105)VVSS… incepand din august 1944, dupa operatiunea ‘’COBRA’’. M4A3(105)VVSS a inceput sa apara mult mai tarziu, spre sfarsitul toamnei ’44 si intr-un numar MULT MAI MIC.

Tot DIN ACEST MOTIV si datorita faptului ca cifra de productie a M4A3(105)VVSS, a fost mult mai mica, in fotografiile de epoca, foarte rar se identifica pozitiv ACEASTA VARIANTA. Partea leului o are M4(105) !

In cazul celor echipate cu suspensie HVSS, raportul este total inversat, in aproape toate fotografiile de epoca, apare varianta M4A3 !


*****************************************************************


Asa cum spuneam mai sus, este destul de dificil de gasit fotografii de epoca, in care sa se poata identifica absolut FARA NICIUN DUBIU, un M4A3(105)VVSS.

Deoarece Ursul doreste sa reproduca in 1/48, exact aceasta varianta, bucuria lui nu a fost mica atunci cand a gasit imagini cu 105-urile din Batalionul 756, pe o campie sub-alpina inundata, in toamna lui 1944. Marcajele alese de Urs, sunt ale unui 105 din acest batalion, adica "HOUSTON-KID II" :




Studierea fotografiei nu lasa ABSOLUT NICIUN DUBIU asupra identificarii lui pozitive, ca M4A3.

Mai mult, spre bucuria Ursului, restul caracteristicilor acestui tanc… se include in disponibilitatea de piese si accesorii in 1/48, aflate la dispozitie. Rotile tractoare sunt de tipul ‘’fancy smooth’’ tarziu, iar senilele sunt T48, fara extensii la conectori :


Din pacate, turela este acoperita cu o prelata, nepermitandu-ne sa vedem caracteristicile turelei si restului marcajelor…

Din fericire, Ursul a gasit fotografii suplimentare cu 105-uri din acelasi batalion (tot M4A3/VVSS), in acelasi loc. Adica Les Rouges Eaux, Franta, 8 noiembrie 1944. In imaginea de mai jos, vedem pe “HECTOR V” :


Iar aici, un alt M4A3(105)VVSS, aceeasi unitate si acelasi loc/timp. Este POSIBIL (Ursul nu-i total sigur) ca in aceasta imagine sa fie ilustrat tot ‘’HOUSTON-KID II’’: 


Marcajele, detaliile si caracteristicile tancului, pot fi observate fara niciun dubiu :


Oricum ar fi, cele trei fotografii, prin consistenta detaliilor asemanatoare prezentate din trei unghiuri, ne intregesc imaginea de ansamblu asupra caracteristicilor ce trebuie reproduse modelistic.

Adica turela tarzie dotatata cu o cupola a comandatului, in loc de trapa timpurie, senile T48 fara extensii la conectori, roti tractoare fancy smooth. Marcaje atragatoare, cu steaua yankee in cerc, plasata in trei (posibil patru) locuri.

Acest fapt, ne mai indica un lucru : Anume ca, aceste tancuri erau EXTREM DE PROASPAT intrate in dotare, in respectivul moment !

Aceasta deoarece marcajele sunt NOI si COMPLETE. In general, practica a determinat echipajele americane, sa renunte la insemnul national pictat vizibil… acesta reprezentand un bun marcaj de tinta, pentru ochitorii teutoni.


                                                                  ***

Batalionul Blindat 756, a avut o istorie operationala interesanta si oarecum atractiv ilustrata fotografic. Am sapat mai adanc si, am reusit sa gasesc versiuni mai bune ale imaginilor cu Shermanurile M4A3(105) ale batalionului, pe campul inundat de la Les Rouges Eaux in Franta, noiembrie 1944.

Prima este cadrul INTREG, la o calitate mai buna, in care se poate vedea  ''HECTOR-V''. O imagine foarte potrivita pentru ilustrarea ''contextului ":



Tot pentru ilustrarea contextului, iata o imagine noua, in care se vad toate cele trei 105-uri ale companiei de comandament a batalionului, executand foc de baterie :


In opinia mea, probabil ca ''HOUSTON KID-II'', este cel de-al treilea tanc, in fundal. Iata un crop, al imaginii de mai sus :


                                         ( Cititi Episodul 2 ) 


*****************************************************************

2 comentarii:

  1. Salut cu maxima bucurie iesirea Ursului din "hibernarea" modelistica impusa de iarna academica ;-) !!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc, Stimabile Frate Bursuc !
    Te astept si pe tine, sa ne arati fabulosul tau proiect... cu nume de cod "Do-X" !

    RăspundețiȘtergere