Despre acest bar(B)log


Acest bar(B)log Ursesc, dedicat este modelismului static... dar si unor alte, felurite mormaieli ...

Proiectele Ursului Grizzlea :

sâmbătă, 8 octombrie 2011

EURASIA Aviation Corporation



"EURASIA Aviation Corporation"
Junkers & Lufthansa in China 1931-1943,

 
Karl Morgenstern si Dietmar Plath, 2006 GeraMond Verlag, Muenchen, ISBN 3-7654-7047-3, editie bilingva germano-engleza, cu un rezumat de 19 pagini in limba chineza, 128 pagini, copertata, 12,5cm/ 17cm.
Cu 75 de ani in urma un memorabil capitol in marea carte a istoriei aviatiei a fost deschis: EURASIA. Aceasta companie germano-chineza, nascuta doar la 6 ani dupa infiintarea lui Deutsche Luft Hansa, a fost cladita in urma unor dificultati greu imaginabile in zilele noastre, cu scopul de a lega Germania de Extremul Orient si de a pregati patrunderea transportului aerian in vastele spatii continentale ale Chinei. In aceasta carte, Karl Morgenstern si Dietmar Plath redau impresionanta poveste a EURASIEI.

                      O poza de familie germano-chineza. Poza oficiala dupa primul zbor reusit al 
                                                                       companiei Eurasia.

    Cu greu am putea gasi un contrast mai mare. Un avion de linie german Junkers fabricat in Dessau, la "aeroportul" din Paotow din desertul Gobi - taranii privesc uimiti, oficialitatile sunt primitoare. Remarcati si prezenta catorva ... biciclete.
 
Lucrarea e structurata pe 8 capitole si o addenda. Titlurile capitolelor sunt foarte sugestive, versiunea in engleza e cred accesibila oricui:
  1. We wanted to go to China
  2. The Eurasia Story
  3. Eurasia History in Pictures
  4. Proving flight to Sinkiang
  5. The Eurasia Fleet
  6. Sometimes things went wrong
  7. Eurasia History in Documents
  8. Recovery of Ju 52/ EU19   
   Un Ford Trimotor apartinand lui CNAC la Wuadukwuadu. Chinese National Aviation Corporation (CNAC) si-a inceput activitatea in 1929, cu 2 ani inaintea de Eurasia.


               Orice incape intr-un avion, va fi transportat la un moment dat. Adevar valabil atat in anii 30, cat si acum. Aici se vad trofee de vanatoare incarcate intr-un W34 (sus). Doua Junkers Ju52 la Shanghai (jos).

 Addenda contine liste cu personalul navigant Eurasia german si chinez, numele oraselor de pe rutele Eurasia, cronologia Eurasia in ani si informatii, un extins rezumat pe 19 pagini in limba chineza, bibliografie si surse documentare.

O poza dintr-o epoca aviatica apusa. Tehnologie de bord "de ultima ora", comanda dubla intr-un Junkers W33.

Cartea e bogat ilustrata cu fotografii alb/negru de o calitate impecabila. Dimensiunea acestora variaza de la 8cm/11cm pana la marimea a 2 pagini. Instantanele surprinse sunt remarcabile, de o putere de sugestie deosebita. 

 Ju52 prabusit in Kunming, capitala provinciei Yunnan pe data de 1 august 1937, dupa 2 ani de exploatare. Cu toate ca poza arata un accident spectaculos, pilotul si operatorul radio/mecanic au scapat cu rani minore. EU-18 a fost insa irecuperabil.

Eu personal uitandu-ma la ele, m-am surprins gandindu-ma la seria de filme cu ... Indiana Jones :-) !! Mai sunt prezentate harti, pliante de zbor, afise si pliante publicitare, embleme, plicuri prima zi si corespondenta postala cu marcajul Eurasia, TOATE in culori.

       Filatelistii au de ce sa se bucure, dar si fanii de aviatie: Ju52 aparea pe multe plicuri prima zi.

Profile color lateral si de sus, cu avioanele folosite pe rutele Eurasia intregesc aceasta excelenta lucrare despre un capitol exotic si putin cunoscut al istoriei aviatiei.

 

5 comentarii:

  1. Nici nu stii tu, dragul meu Bursuc, cat de mult ma bucura debutul tau aici, in salasul Blanosilor !

    RăspundețiȘtergere
  2. Splendide fotografii! Perioada romantica a aviatiei... si nu numai

    RăspundețiȘtergere
  3. Dragos, iti multumesc din suflet ca m-ai gazduit aici si nu in ultimul rand, ca m-ai incurajat constant sa postez!

    Florin, cartea e plina de fotografii deosebite. Daca ar fi fost dupa mine, postam inca de 2-3 ori pe atatea! Fac o mica desconspiratie (Dragos stie deja), recenzia de carte va avea "urmari" .....

    RăspundețiȘtergere
  4. Onorabile Bursuc, placerea este de partea Ursului.
    In acest loc, tu nu esti in niciun caz musafir.
    In acest Barlog, esti ca si in propria-ti vizuina !

    Astept cu mult drag si cu fratesc interes, cele doua consecinte modelistice ale acestei recenzii.
    Si orice alta postare, pe care cinstita-ti Blanosenie va mai pohti sa o adauge.

    Inca odata, bine-ai venit !

    RăspundețiȘtergere
  5. Super, Cristi!
    Imi place sa cred ca vei continua recenzia cu o macheta.

    RăspundețiȘtergere